Blog & Artikelen

Met P.R.E.T

Besturen is worstelen met polariteiten

Besturen is worstelen met polariteiten

Waarschijnlijk is het omdat ik een boek schrijf over polariteiten, dat ik op verschillende plekken dit thema tegenkom. Toen ik zwanger was, zag ik ook heel veel dikke buiken. Zo was ik laatst getroffen door een bericht over de opstand in het rifgebergte in Marokko....

Van leiderschap naar vakmanschap

Van leiderschap naar vakmanschap

Het valt me op dat er enorm veel trainingen zijn op het gebied van leiderschap. Er zijn geen trainingen op het gebied van medewerkerschap. Blijkbaar krijgen we het leidinggeven maar niet onder de knie, want we blijven trainingen volgen. Maar moeten we er nog wel...

7 Praktische tips voor leidinggeven aan een leeg kantoor

7 Praktische tips voor leidinggeven aan een leeg kantoor

Stel dat straks kantoren alleen nog plekken zijn om elkaar te ontmoeten. En stel dat jij dan leidinggevende bent. Dan heb je beslist een paar uitdagingen. Hoe weet je waar iedereen mee bezig is? Hoe zorg je dat het werk af komt? Hoe bewaak je de sociale cohesie? Zeven...

7 Eigenschappen van zeer gewone mensen

7 Eigenschappen van zeer gewone mensen

Wijlen Stephen Covey is een van mijn grootste inspiratiebronnen. Hij schreef een fantastisch boek over de 7 gewoontes van zeer effectieve (lees succesvolle) mensen. Zijn boek is een belangrijk werk. Met de kern van zijn pleidooi wordt soms een loopje genomen. Dat uit...

Help! Feedback.

Help! Feedback.

Feedback geven en ontvangen moeten we afschaffen en wel onmiddellijk. Het is schadelijk voor de relatie en het resultaat. Het klinkt vreemd, maar goedbedoelde feedback kan soms behoorlijk verkeerd uitpakken. In de overtreffende trap voelt het zoals Alex Klaassen je in...

Weerstand bestaat niet

Weerstand bestaat niet

Het allergrootste probleem bij elke verandering is misschien wel: weerstand (sommigen noemen het veranderbereidheid, maar dat is een ander woord voor hetzelfde). Veranderraars en managers zijn er bang voor en zien er tegenop om weerstand te moeten managen. Het managen...